Het MAS in het Chinees

Het MAS, dat moet je gezien hebben. Zelfs in China. Zo dook het MAS ook op in een Chinees krantenartikel. Toen het MAS mij vroeg het artikel te vertalen naar het Nederlands, was ik opgewonden. Chinees is mijn moedertaal en Nederlands mijn vadertaal. Ik ben opgegroeid in een Chinese omgeving en ben volwassen aan het worden in België. Ik doe mijn best om die twee culturen te combineren.

Iets vertalen vanuit het Chinees was nieuw voor mij. Ik beschouwde het als een uitdaging. Nadat ik de tekst had gelezen, begreep ik alles. Maar ik kan het natuurlijk niet letterlijk vertalen. Anders zou het echt een chaos worden. Dus heb ik het zo vaak gelezen dat ik het min of meer van buiten kende. Tenslotte heb ik de tekst met mijn eigen woorden geformuleerd. Naturlijk heb ik niks aan de inhoud veranderd.


Chinees artikelGolven, een spiraal en tien containers

In de tekst beschrijft de journalist hoe opvallend (op een goede manier) het MAS er uitziet. Het lijkt wel op tien op elkaar gestapelde containers. Ze vormen samen een spiraal die de lucht ingaat. De glazen muren worden vergeleken met golven. De thema’s op de verschillende verdiepingen worden ook allemaal opgenoemd.

Het vertaalproces was niet verschrikkelijk lang, maar ook geen piece of cake. Ik ben blij dat ik de opdracht kreeg, het was super leuk om te doen. Ik heb het gevoel dat ik iets goeds heb gedaan voor de relatie tussen België en China. Het was ook leuk om te zien dat het MAS in een Chinese krant staat. Zij vinden dat het MAS “ongetwijfeld the place to be is” in Antwerpen.

Het MAS is meer dan een gebouw, het is ook meer dan een museum. Het zal niet lang duren voor mensen België niet enkel meer associëren met Manneken Pis, maar ook met het MAS.

 

Het vertaalde artikel

Het gloednieuwe MAS

“Het MAS | Museum aan de Stroom, dat de geschiedenis en cultuur van de stad Antwerpen presenteert, is onlangs geopend. Met een hoogte van zestig meter staat het MAS op de oever tussen de oude dokken. Het roodkleurig museum is ondertussen een ontmoetingsplaats geworden. Het lijkt wel op tien op elkaar gestapelde containers. Ze vormen samen een spiraal die de lucht ingaat. De golvende glazen muur biedt de mogelijkheid om de mooie stad vanuit verschillende perspectieven te bekijken. De bebouwde oppervlakte is vijftienduizend vierkante meter, het gebouw heeft zo’n 34 miljoen euro gekost.

In de zes verdiepingen staan 460.000 objecten, onderverdeeld in verschillende thema’s. Op de derde verdieping staat de tijdelijke expo ‘Vijf eeuwen beeld in Antwerpen’. Deze openingstentoonstelling toont de topstukken door de meesters van vroeger en nu. In de zalen van de vierde tot de achtste verdieping staan de stukken gerangschikt volgens vier thema’s: Machtsvertoon, Wereldstad, Wereldhaven en Leven en Dood.

De boulevard met de roltrappen begint van het gelijkvloers en gaat als een spiraal naar de top. Onderweg komt heel Antwerpen voorbij door de glaspartijen. Het dak is toegankelijk voor iedereen en het is gratis. Zo heb je een prachtig panoramisch 360°-zicht op Antwerpen.”

 

Lilong Wang is een van de vrijwilligers van de jongerenploeg MAS in Jonge Handen.

Getagged , ,

Plaats een reactie